Agents of Change: de aftrap is gegeven

Om de drie jaar lanceert Stichting P&V een meerjarenproject gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en de stem van jongeren uit heel België. Voor de periode 2024–2026 staat het mentaal welzijn van jongeren centraal, met onderzoek, een projectoproep en acties op het terrein.

Binnen deze dynamiek is Agents of Change ontstaan: een traject van meerdere maanden dat een twintigtal jongeren van 18 tot 28 jaar samenbrengt uit Brussel, Wallonië en Vlaanderen. Het doel is om samen na te denken over de uitdagingen rond mentale gezondheid, de realiteit op het terrein te ontdekken, organisaties te ontmoeten en concrete aanbevelingen uit te werken.

Op 21 en 22 maart 2026 kwamen de Agents of Change – You(th) for Mental Wellbeing samen in Brussel voor het lanceringsweekend van het programma. Dit markeert het begin van een traject dat zal leiden naar het Festival van het mentaal welzijn van jongeren op 13 oktober 2026.

Eerste uitwisselingen en het creëren van verbinding

Tijdens dit eerste weekend leerden de deelnemers elkaar beter kennen via verschillende uitwisselingsmomenten en icebreakers. De gesprekken gaven iedereen de kans om zijn of haar kijk, ervaringen of reflecties te delen over de mentale gezondheid van jongeren vandaag.

Terreinbezoeken centraal in het project

Het weekendprogramma bood ook de kans om het project Agents of Change en de verschillende vzw’s die door de stichting ondersteund en gefinancierd worden, uitgebreider voor te stellen. Deze organisaties, actief in heel België, werken dagelijks rond het mentaal welzijn van jongeren, elk met hun eigen aanpak en methodes.

Om de terreinbezoeken voor te bereiden, werden de deelnemers verdeeld in groepen rond vier grote thema’s:

  • Sensibilisering en mobilisatie via (social) media 
  • Beweging, begeleiding en versterking van persoonlijke ontwikkeling
  • Luisteren en ondersteuning binnen en rond de schoolcontext
  • Co-creatie: delen en experimenteren via kunst en expressie

Evaluatiefase

Tussen 23 maart en 7 mei kregen de verschillende groepen de kans om de 16 organisaties te bezoeken. Deze ontmoetingen maakten directe uitwisseling mogelijk met actoren op het terrein, lieten jongeren kennismaken met uiteenlopende realiteiten en boden ruimte om concrete vragen te stellen over de uitdagingen waarmee jongeren vandaag geconfronteerd worden en de oplossingen die worden ontwikkeld.

Na elke ontmoeting werd een formulier ingevuld om de uitwisselingen, gedeelde ideeën en vaststellingen op het terrein te documenteren.

Op weg naar het festival van 13 oktober 2026

Het volgende weekend, gepland op 9 en 10 mei, vormt een nieuwe belangrijke stap in het programma. De groepen zullen er presenteren wat ze geleerd en geobserveerd hebben tijdens de bezoeken. Het is ook het moment om samen aan de volgende fase van het project te bouwen en het grote slotevenement voor te bereiden: het Festival van het mentaal welzijn van jongeren op 13 oktober 2026.

Dit festival vormt de bekroning van het Agents of Change-traject. Het doel is om aanbevelingen, ideeën en projecten te delen die gedurende het jaar zijn ontwikkeld. Maar vooral om te benadrukken dat de mentale gezondheid van jongeren gehoord, begrepen en ernstig genomen moet worden.
 

11 mei 2026

Gerelateerde artikels: 

Met de steun van logo pv groep