Feeling You(th). Mental State of the Youth: een inspiratiemoment

Op 18 september 2024 organiseerde de Stichting P&V een inspiratiemoment rond het cruciale thema van het mentaal welzijn van jongeren in Brussel. Dit evenement bracht onderzoekers, jongeren en actoren van het werkveld samen om te praten over de uitdagingen en kansen rond het mentaal welzijn van de jongere generaties. Het maakt deel uit van ons meerjarige project Feeling You(th), een initiatief voor de periode 2024-2026, gericht op het verdiepen van ons begrip van het mentaal welzijn van jongeren en het voorstellen van concrete oplossingen om dit te verbeteren.

Projectachtergrond

De Stichting P&V lanceert elke drie jaar meerjarenprojecten gebaseerd op rigoureus wetenschappelijk onderzoek en aandachtig luisteren naar jongeren. Ons project Feeling You(th)  legt de nadruk op de mentaal welzijn van jongeren, een steeds urgenter probleem. Van juni tot september 2024 hebben we een projectoproep gelanceerd om de mentale gezondheid van jongeren te verbeteren.

Het evenement “Mental State of the Youth” stelde de deelnemers in staat om de problematiek van de mentale gezondheid van jongeren beter te begrijpen en om hierover in gesprek te gaan, alsook om projecthouders en anderen te inspireren bij het opzetten van acties.

Programma van het evenement

Klik op de namen om de PowerPoint presentaties te downloaden.

Plenaire sessie

Inleiding op Feeling You(th) door de Stichting  P&V

Wie zijn wij, wat is onze missie en werkwijze, hoe betrekken wij onderzoekers en jongeren bij onze projecten, en waarom richten wij ons op het mentale welzijn van jongeren?

Context van het mentale welzijn van jongeren door onze voorzitters Jessy Siongers (VUB/UGent) & Olivier Servais (UCLouvain)

Wat verstaan wij onder het mentaal welzijn van jongeren, wat is de situatie in België vergeleken met andere landen, en welke belangrijke aandachtspunten identificeren wij?

Inspirerende initiatieven die werden gepresenteerd

Inspiratie uit het buitenland: Young Xperts Rotterdam

YoungXperts is een initiatief van het SYNC lab, een onderzoeksgroep van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Kitty de Vries en Ethell Dubois legden uit hoe zij jongeren actief betrekken bij hun onderzoek en bij de uitvoering van op dit onderzoek gebaseerde acties. Ze hebben ook verschillende participatieve studies uitgevoerd over het mentale welzijn van jongeren.

Inspiratievan jongeren: Forum des Jeunes (Fédération Bruxelles-Wallonie)

Het Forum des Jeunes is de officiële spreekbuis van Franstalige Belgische jongeren van 16 tot 30 jaar. Ze organiseren regelmatig raadplegingen over kwesties die jongeren aangaan, bundelen de resultaten in de vorm van een officieel advies en presenteren deze aan beleidsmakers. Ze verzamelen ook veel informatie over het mentale welzijn van jongeren.

Inspiratie vanuit het werkveld: Centre de Prévention du Suicide

Het Centre de Prévention du Suicide werkt aan het voorkomen van zelfdoding op verschillende sleutelmomenten in het leven. Ze deelden hun bevindingen over de trends in de toename van het aantal jongeren dat psychologische steun zoekt, evenals een analyse van hun demografische gegevens.

Interactieve discussies

Het vervolg was gewijd aan interactieve discussies tussen onderzoekers, jongeren en het publiek over verschillende aspecten van de mentale gezondheid van jongeren, zoals stigmatisering en diversiteit, sociale interacties, sport en sociale media…

Met de onderzoekers Lies Saelens (UGent), Robin Achterhof (KU Leuven en Erasmus Universiteit Rotterdam), Arnaud Philippot (UCLouvain en KU Leuven), Pascal Minotte (Centre de Référence en Santé mentale), evenals jongeren die betrokken zijn bij het opzet en de jury van Feeling You(th).

Netwerkdrink

Ten slotte konden de deelnemers informeel verder praten tijdens een netwerkdrink, met de mogelijkheid om vragen te stellen aan het team van de Stichting P&V.

4 oktober 2024